Γενικές Αρχές Διεθνών Σχέσεων


Διδάσκων/ουσα: Λίβας Σωτήρης
Κωδικός Μαθήματος: YE-0703
Κωδικός Gram-Web: ΔΙ0102
Κατηγορία Μαθήματος: Γενικού Υποβάθρου - Θεμελίωσης
Τύπος Μαθήματος: Υποχρεωτικό Επιλογής
Επίπεδο Μαθήματος: Προπτυχιακό
Γλώσσα Μαθήματος: Αγγλικά / Ελληνικά
Εξάμηνο: Οποιοδήποτε Χειμερινό
ECTS: 2
Σύνολο Ωρών: 2
Erasmus: Μη Διαθέσιμο
gr  pdf.png  Γενικές Αρχές Διεθνών Σχέσεων
Mέγεθος: 261.02 KB :: Τύπος: Αρχείο PDF

Σύντομη Περιγραφή:

 

Σύντομη Περιγραφή Στο μάθημα αυτό οι φοιτητές μαθαίνουν τις βασικές θεωρίες (paradigms) των διεθνών σχέσεων, ξεκινώντας με τον ιδεαλισμό και τον ρεαλισμό και προχωρώντας στον μαρξισμό και τις μεταμοντέρνες θεωρήσεις. Εξοικειώνονται με τις υποσχολές αυτών των θεωρήσεων (γεωπολιτική, κονστρουκτιβισμός, κριτική γεωπολιτική) και το έργο των μεγάλων θεωρητικών (Spykman, Haushofer, Nye, Kissinger). Οι φοιτητές έρχονται σε επαφή με τις βασικές αρχές των διεθνών σχέσεων (εθνικό συμφέρον, κράτος, διεθνής κοινότητα), αλλά και με τις βασικές αρχές διπλωματικής διαπραγματευσης και διαβούλευσης. Γνωρίζουν τον τρόπο με τον οποίο λειτουργεί το διεθνές σύστημα καθώς και τον τρόπο λειτουργίας των βασικών διεθνών οργανισμών (του συστήματος του ΟΗΕ, αλλά και των βασικών περιφερειακών: Συμβούλιο της Ευρώπης, Ισλαμική Συνδιάσκεψη, Οργανισμός Αφρικανικής Ενότητας). Στην πορεία μαθαίνουν να συζητούν πάνω σε προβλήματα της διεθνούς πραγματικότητας και να εξερευνούν μόνοι τους τις βασικές έννοιες του μαθήματος, λαμβάνοντας μέρος σε παιχνίδια ρόλων (simulations).

Αντικειμενικοί Στόχοι - Επιδιωκόμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα:

Οι φοιτητές μέσω της  ανάλυσης των βασικών θεσμών των διεθνών οργανισμών και του δικαίου της θάλασσας, μαθαίνουν να χρησιμοποιούν την νομική μεθοδολογία και σκέψη στην πράξη εμβαθύνοντας σε σημαντικά και επίκαιρα διεθνή προβλήματα (Μεσανατολικό, Κυπριακό) μέσα από αντιπαραθέσεις ανά περίπτωση, ερευνώντας συγκεκριμένα ζητήματα και οξύνοντας την κρίση τους. Επιδιωκόμενος στόχος είναι η εμβάθυνση της γνώσης των φοιτητών αναφορικά με τη λειτουργία του παγκόσμιου διεθνοπολιτικού συστήματος σε σχέση με την ελληνική πραγματικότητα. Συγκεκριμένα, οι φοιτητές, με την ολοκλήρωση του μαθήματος, θα μπορούν να:

·        Γνωρίζουν τις βασικές έννοιες των θεωριών των διεθνών σχέσεων (ρεαλισμός, ιδεαλισμός, μαρξισμός, κονστρουκτιβισμός γεωπολιτική)

·        Γνωρίζουν τον τρόπο λειτουργίας του διεθνούς συστήματος και τις βασικές προκλήσεις σε αυτό (τρομοκρατία, μεταναστευτικές ροές, αύξηση θερμοκρασίας πλανήτη, πόλεμοι)

·        Υπερασπίζονται τις θέσεις τους σε αντιπαραθέσεις προβολής αντιλήψεων για προβλήματα της σύγχρονης πολιτικής

·        Γνωρίζουν τον τρόπο λειτουργίας των διεθνών πολιτικών και οικονομικών οργανισμών

Περιεχόμενο (Syllabus):

1η εβδομάδα:

ΣΧΟΛΕΣ ΔΙΕΘΝΩΝ ΣΧΕΣΕΩΝ ΚΑΙ ΔΙΕΘΝΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗ

2η εβδομάδα:

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΤΩΝ ΚΡΑΤΩΝ ΚΑΙ ΟΙ ΔΙΕΘΝΕΙΣ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΙ

3η εβδομάδα:

ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΚΑΙ ΔΙΕΘΝΗΣ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗ 

4η εβδομάδα:

ΕΞΩΤΕΡΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΚΑΙ ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΑ ΣΕ ΕΝΑΝ ΜΕΤΑΒΑΛΛΟΜΕΝΟ ΚΟΣΜΟ Ι

5η εβδομάδα:

ΕΞΩΤΕΡΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΚΑΙ ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΑ ΣΕ ΕΝΑΝ ΜΕΤΑΒΑΛΛΟΜΕΝΟ ΚΟΣΜΟ ΙΙ

6η εβδομάδα:

ΣΥΓΧΡΟΝΑ ΖΗΤΗΜΑ ΔΙΕΘΝΩΝ ΣΧΕΣΕΩΝ ΚΑΙ ΔΙΕΘΝΟΥΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ

7η εβδομάδα:

ΚΡΑΤΟΣ ΚΑΙ ΕΔΑΦΟΣ-ΔΙΚΑΙΟ ΤΗΣ ΘΑΛΑΣΣΑΣ Ι

8η εβδομάδα:

ΚΡΑΤΟΣ ΚΑΙ ΕΔΑΦΟΣ-ΔΙΚΑΙΟ ΤΗΣ ΘΑΛΑΣΣΑΣ ΙΙ

9η εβδομάδα:

ΜΕΤΑΚΙΝΗΣΕΙΣ ΠΛΗΘΥΣΜΩΝ

10η εβδομάδα:

ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΕΣ ΕΠΕΜΒΑΣΕΙΣ

11η εβδομάδα:

ΙΣΟΤΗΤΑ, ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ, ΕΝΝΟΙΑ ΤΟΥ «ΑΝΗΚΕΙΝ»

12η εβδομάδα:

«ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ ΡΟΛΩΝ» Ι

13η εβδομάδα

«ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ ΡΟΛΩΝ» ΙΙ

 

Συνιστώμενη βιβλιογραφία προς μελέτη:
  • Ρούκουνας, Ε. (1999), Διεθνές Δίκαιο Ι, Αθήνα: Σάκκουλας.
  • Κεντρωτής, Κ. – Κάτσιος, Στ. (2002), Διεθνείς Οργανισμοί, Αθήνα: Εκδόσεις Παπαζήση.
  • Kouloumbis, Th. (1990), International relations: Power and justice, Prentice Hall.
  • Κ. Χατζηκωνσταντίνου: Θεωρητικές Αφετηρίες στις Διεθνείς Σχέσεις (Σάκκουλας)
  • J. Baylis - S. Smith - P. Owens: Η παγκοσμιοποίηση της Διεθνούς Πολιτικής (Επίκεντρο)
Διδακτικές και μαθησιακές μέθοδοι:

Δραστηριότητα

ΦόρτοςΕργασίας Εξαμήνου

 

Διαλέξεις

26

 

Γραπτή εξέταση

2

 

Προετοιμασία εξέτασης

15

 

Εβδομαδιαία μελέτη

7

 

ΣΥΝΟΛΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

50  
Χρηση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνίας:

Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία

Μέθοδοι αξιολόγησης/βαθμολόγησης:

Γραπτές ή/και προφορικές εξετάσεις, απαλλακτική εργασία


Επιστροφή
35-years
Ανάγνωση ΚειμένουΑνάγνωση Κειμένου Αναγνωσιμότητα ΚειμένουΑναγνωσιμότητα Κειμένου Αντίθεση ΧρωμάτωνΑντίθεση Χρωμάτων
Επιλογές Προσβασιμότητας