Γαλλική Γλώσσα και Γλωσσική Ανάλυση
Διδάσκων/ουσα: Βυζάς Θεόδωρος
Κωδικός Μαθήματος: FR-1100
Κωδικός Gram-Web: ΞΓ0301
Κατηγορία Μαθήματος: Ειδικού Υποβάθρου - Κορμού
Τύπος Μαθήματος: Υποχρεωτικό
Επίπεδο Μαθήματος: Προπτυχιακό
Γλώσσα Μαθήματος: Γαλλικά / Ελληνικά
Εξάμηνο: Α΄
ECTS: 3
Σύνολο Ωρών: 2
Erasmus: Μη Διαθέσιμο
Το γνωστικό αντικείμενο Γαλλική Γλώσσα και Γλωσσική Ανάλυση απευθύνεται στους πρωτοετείς φοιτητές του ΤΞΓΜΔ και, μεταξύ άλλων, στοχεύει στην επισήμανση ορισμένων δυσκολιών της γαλλικής γραμματικής μέσα από συγκεκριμένες αναφορές. Επίσης, στοχεύει στην εξοικείωση των φοιτητών με το γραπτό λόγο διαφόρων γλωσσικών επιπέδων και μορφών (σύντομη έκθεση ιδεών, απολογισμός, περίληψη, δημοσιογραφικό άρθρο). Σε κάθε περίπτωση, η προσέγγιση που επιχειρείται δεν αποτελεί γλωσσικό αυτοσκοπό αλλά μεταβατική πορεία προς την πράξη της μετάφρασης.
Στο πλαίσιο του μαθήματος, οι φοιτητές
- Αποκτούν γερές βάσεις στη γαλλική γλώσσα.
- Αντιμετωπίζουν με δεξιότητα τα μεταφραστικά προβλήματα που θα συναντήσουν στο συναφές μάθημα της μετάφρασης ελληνικά –γαλλικά Ι του πρώτου εξαμήνου.
- Εξοικειώνονται με διάφορα γραμματικά και μορφοσυντακτικά φαινόμενα της γαλλικής γλώσσας.
- Εξοικειώνονται με το γραπτό λόγο διαφόρων γλωσσικών επιπέδων και μορφών (σύντομη έκθεση ιδεών, απολογισμός, περίληψη, δημοσιογραφικό άρθρο).
- Κατανοούν εις βάθος τις δομές της γαλλικής γλώσσας.
1η εβδομάδα:
Γνωριμία με το αντικείμενο του μαθήματος.
α) Γραπτός λόγος: Compte rendu et Résumé vs Dissertation (Ι). Παρουσιάζονται τα βασικά χαρακτηριστικά των τρόπων σύμπτυξης και ανάπτυξης γραπτού λόγου.
β) Γραμματική: προσωπικές αντωνυμίες.
2η εβδομάδα:
α) Γραπτός λόγος: Compte rendu et Résumé vs Dissertation (ΙΙ).
β) Γραμματική: αναφορικές αντωνυμίες
γ) Κοινωνία-πολιτισμός: η γαλλοφωνία στη Γαλλία και στον κόσμο μέσα από δημοσιογραφικά κείμενα (I)
3η εβδομάδα:
α) Γραπτός λόγος: βασικά χαρακτηριστικά έντυπων και διαδικτυακών δημοσιογραφικών άρθρων.
β) Γραμματική: ενεργητική μετοχή, παθητική μετοχή, γερούνδιο (Ι).
γ) Κοινωνία-πολιτισμός: η γαλλοφωνία στη Γαλλία και στον κόσμο μέσα από δημοσιογραφικά κείμενα (IΙ).
4η εβδομάδα:
α) Γλωσσική ανάλυση: απλές λέξεις, σύνθετες λέξεις και συντάγματα.
β) Γραμματική: ενεργητική μετοχή, παθητική μετοχή, γερούνδιο (II).
γ) Κοινωνία-πολιτισμός: οι τοπικές και περιφερειακές γλώσσες στον γαλλόφωνο κόσμο μέσα από δημοσιογραφικά κείμενα (I).
5η εβδομάδα:
α) Γλωσσική ανάλυση: ομώνυμα, παρώνυμα και αντώνυμα.
β) Γραμματική: ενεργητική μετοχή, παθητική μετοχή, γερούνδιο (III).
γ) Κοινωνία-πολιτισμός: οι τοπικές και περιφερειακές γλώσσες στον γαλλόφωνο κόσμο μέσα από δημοσιογραφικά κείμενα (II).
6η εβδομάδα:
α) Γλωσσική ανάλυση: αρκτικόλεξα και ακρωνύμια.
β) Γραμματική: υποτακτική (subjonctif présent vs subjonctif passé I).
γ) Κοινωνία-πολιτισμός: οι ξένες γλώσσες στη Γαλλία μέσα από δημοσιογραφικά κείμενα.
7η εβδομάδα:
α) Γλωσσική ανάλυση: επίπεδο γλώσσας (registre).
β) Γραμματική: υποτακτική (subjonctif présent vs subjonctif passé - ΙΙ)
γ) Κοινωνία-πολιτισμός: οι θρησκείες και το κοσμικό κράτος στον γαλλόφωνο κόσμο μέσα από δημοσιογραφικά κείμενα (Ι).
8η εβδομάδα: Les registres de langue
α) Γλωσσική ανάλυση: ιδιωτισμικές εκφράσεις (Ι).
β) Γραμματική: υποτακτική (subjonctif présent vs subjonctif passé - ΙΙΙ).
γ) Κοινωνία-πολιτισμός: οι θρησκείες και το κοσμικό κράτος στον γαλλόφωνο κόσμο μέσα από δημοσιογραφικά κείμενα (ΙΙ).
9η εβδομάδα:
α) Γλωσσική ανάλυση: ιδιωτισμικές εκφράσεις (ΙΙ).
β) Γραμματική: οι απρόσωπες δομές (Ι).
γ) Κοινωνία-πολιτισμός: διατροφικές συνήθειες μέσα από δημοσιογραφικά κείμενα (Ι).
10η εβδομάδα:
α) Γλωσσική ανάλυση: προθήματα και επιθήματα.
β) Γραμματική: οι απρόσωπες δομές (ΙΙ).
γ) Κοινωνία-πολιτισμός: διατροφικές συνήθειες μέσα από δημοσιογραφικά κείμενα (ΙΙ).
11η εβδομάδα:
α) Γλωσσική ανάλυση: παροιμίες (Ι).
β) Γραμματική: πλάγιος λόγος (Ι).
γ) Κοινωνία-πολιτισμός: η απάτη στο διαδίκτυο μέσα από δημοσιογραφικά κείμενα (Ι).
12η εβδομάδα:
α) Γλωσσική ανάλυση: παροιμίες (ΙΙ).
β) Γραμματική: πλάγιος λόγος (ΙΙ).
γ) Κοινωνία-πολιτισμός: η απάτη στο διαδίκτυο μέσα από δημοσιογραφικά κείμενα (ΙΙ).
13η εβδομάδα:
Révisions.
Επαναληπτικές ασκήσεις πάνω σε θέματα που αναπτύχθηκαν κατά τη διάρκεια του εξαμήνου. Απαντήσεις σε ερωτήματα των φοιτητών/φοιτητριών.
Avanzi A., Malorey C., Pruvost N. (2016). Entre Nous 3. Livre de l’élève + Cahier d’activités + CD audio. Klett Hellas Εκδοτική ΕΠΕ.
Defays, J-M., Delbart, A-R., Hammami, S. & Saenen, F. (2014). La littérature en FLE : état des lieux et nouvelles perspectives. Hachette-Fle.
Garnier, L. (2019). Vocabulaire thématique. Ellipses.
Le Bellec, C. (2020). Le Grevisse vocabulaire, les mots du français, de leur origine à leur utilisation en context. De Boeck.
Miquel, C. (2019). Vocabulaire progressif du francais. Niveau avancé. Clé International.
Penformis, J.-L. (2018). Vocabulaire Progressif du français des affaires. Clé International.
Touratier, Ch. (2002). Morphologie et morphématique : analyse en morphèmes. Aix-en-Provence : Presses Universitaires de Provence.
Wattier, S. (2019). Les mots de l’info : le vocabulaire de l’actualité. Publication indépendante.
ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ: Πρόσωπο με πρόσωπο : To μάθημα έχει τη μορφή διάλεξης, η δομή της οποίας βασίζεται αφενός στη μελέτη κειμένων και αφετέρου στις ασκήσεις που επιλύουν οι φοιτητές, στις απορίες και τα σχόλιά τους.
Χρήση Τ.Π.Ε. στη διδασκαλία.
Υποστήριξη μαθησιακής διαδικασίας μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας Open eClass.
Ανάρτηση υλικού του μαθήματος (σημειώσεις, διαφάνειες διαλέξεων, ασκήσεις, κ.λπ.) στην πλατφόρμα ηλεκτρονικής μάθησης (Open eClass).
Γραπτή εξέταση (100%) στο τέλος του εξαμήνου.
Επιστροφή
Προπτυχιακό
Γραμματεία
Κτίριο «Γαληνός» (1ος όροφος)
49132 Κέρκυρα
26610 87202
dflti@ionio.gr
Εξυπηρέτηση κοινού-φοιτητών:
Δευτέρα, Τετάρτη, Παρασκευή: 11:00-13:00
Τρίτη, Πέμπτη: 11:00-13:00 (Erasmus+)