Ισπανία, Χώρα και Πολιτισμός


Διδάσκων/ουσα: Βουτσά Στυλιανή
Κωδικός Μαθήματος: YE-0600
Κωδικός Gram-Web: ΧΠ0801
Κατηγορία Μαθήματος: Ειδικού Υποβάθρου - Κορμού
Τύπος Μαθήματος: Υποχρεωτικό Επιλογής
Επίπεδο Μαθήματος: Προπτυχιακό
Γλώσσα Μαθήματος: Αγγλικά / Ελληνικά
Εξάμηνο: Οποιοδήποτε Χειμερινό
ECTS: 2
Σύνολο Ωρών: 2
Erasmus: Μη Διαθέσιμο
gr  pdf.png  Ισπανία, Χώρα και Πολιτισμός
Mέγεθος: 258.1 KB :: Τύπος: Αρχείο PDF

Σύντομη Περιγραφή:

Σύντομη Περιγραφή Στο μάθημα αυτό οι φοιτητές γνωρίζουν την Ισπανία και τον ισπανικό πολιτισμό καθώς και τις βασικές έννοιες της ισπανικής κοινωνίας, όπως αυτές καθρεφτίζονται τόσο στη γλώσσα (duende), όσο και στις συνήθειες, τα ήθη και τα έθιμα. Έρχονται σε επαφή με τους μεγάλους Ισπανούς δημιουργούς, κατανοώντας τη σημασία των έργων τους (π.χ. δίνεται έμφαση στον Θερβάντες και τον Δον Κιχώτη ως ένα από τα σημαντικότερα πρωτοποριακά έργα της μετάβασης στην ευρωπαϊκή ατομικιστική νεωτερικότητα). Εξερευνούν την ισπανική ιστορία μέσα από τον κινηματογράφο (Μπουνιουέλ, Τρουέμπα), τη μουσική, την τέχνη (π.χ. αναλύεται στο μάθημα η Γκερνίκα και η 3η Μαΐου 1808 του Γκόγια). Γνωρίζουν τη σημασία της Ρεκονκίστα, τα ίχνη της ισλαμικής παρουσίας στην Ιβηρική χερσόνησο, αλλά και τη σημασία της Καθολικής Εκκλησίας (μέσα και από τον κινηματογράφο: π.χ. τη Mala Educacion του Αλμοδόβαρ). Στη συνέχεια, ασχολούνται με την ιστορία της Λατινικής Αμερικής (κατάκτηση, Ισπανική Αυτοκρατορία, Πόλεμοι Ανεξαρτησίας, δικτατορίες και αμερικανικός παρεμβατισμός, φασιστικά κινήματα και περονιστικός λαϊκισμός, κουβανική επανάσταση, οι δικτατορίες της δεκαετίας του ’70 και τα αριστερά αντάρτικα, οι πτωχεύσεις και οι αριστερές κυβερνήσεις) και τις λατινοαμερικανικές κοινωνίες (κατάσταση ιθαγενών, σημασία Καθολικής Εκκλησίας) μέσα από τη λογοτεχνία (Μπόρχες, Μάρκες, Λιόσα), το κινηματογράφο και την τέχνη (Μποτέρο, Ριβέρα, Κάλο).  

Αντικειμενικοί Στόχοι - Επιδιωκόμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα:

Στο μάθημα αυτό, οι φοιτητές, ασχέτως των πιθανών γνώσεών τους ως προς την ισπανική γλώσσα, γνωρίζονται με την Ισπανία, την ισπανική ιστορία, τον ισπανικό (αλλά και λατινοαμερικανικό) πολιτισμό και την ισπανική κοινωνία (αλλά και με τις κοινωνίες των χωρών της Λατινικής Αμερικής). Οι βασικές κατευθύνσεις του μαθήματος ακολουθούν τη δομή των άλλων μαθημάτων πολιτισμού του τμήματος (Αγγλία, χώρα – πολιτισμός, Γαλλία, χώρα – πολιτισμός, Γερμανία, χώρα – πολιτισμός) που συνδέονται με τις βασικές γλώσσες εργασίας (Αγγλικά, Γαλλικά, Γερμανικά). Στο συγκεκριμένο μάθημα, όμως, δεν είναι απαραίτητη η γνώση των ισπανικών, ούτε το μάθημα συνδέεται με μαθήματα στη συγκεκριμένη γλώσσα ή με μαθήματα μετάφρασης από και προς τα ισπανικά. Με αυτή τη έννοια και υπό αυτή την οπτική γωνία, το μάθημα μπορεί να συγκριθεί περισσότερο με τα μαθήματα: Ιταλία, χώρα – πολιτισμός και Τουρκία, χώρα – πολιτισμός. Το μάθημα μπορεί να αντιμετωπισθεί ως μάθημα γενικών γνώσεων και ως πρώτη επαφή με την Ισπανία, την ισπανική ιστορία, τον ισπανικό, αλλά και λατινοαμερικανικό πολιτισμούς, αλλά και μπορεί να χρησιμοποιηθεί από φοιτητές ως το πρώτο εφαλτήριο για την εκμάθηση της ισπανικής γλώσσας.  Συγκεκριμένα, οι φοιτητές, με την ολοκλήρωση του μαθήματος, θα μπορούν να:

·        Γνωρίζουν τις θεμελιώδεις περιόδους της ισπανικής ιστορίας (Βησιγότθοι, ΕΛ Ανταλούς, Ρεκονκίστα, Καθολικοί Βασιλείς, Γαλλική κατάκτηση, Καρλικοί πόλεμοι, η κρίση του ’89, ο Εμφύλιος Πόλεμος)

·        Έχουν έρθει σε επαφή με τις σημαντικότερες πτυχές του ισπανικού πολιτισμού (στην τέχνη: Βελάσκεθ, Ελ Γκρέκο, Ουτρίγιο, Γκόγια, Μιρό, Πικάσο, Νταλί, στον κινηματογράφο: Μπουνιουέλ, Τρουέμπα, Αλμοδόβαρ, στη λογοτεχνία: Θερβάντες, Λόπε ντε Βέγκα, Γκαρθιάν, Λόρκα, Αλδεκόα, Ουναμούνο, Ρεβέρτε, Θέλα, στην αρχιτεκτονική: Αντόνιο Γκαουντί)

·        Κατανοούν σε βάθος την ισπανική κοινωνία (μέσα από τις διάφορες εκφάνσεις της: σημασία Καθολικής Εκκλησίας, φαγητό, μουσική φλαμένκο, ταυρομαχίες)

·        Γνωρίζουν την ιστορία της Λατινικής Αμερικής και των κοινωνιών της

Περιεχόμενο (Syllabus):

1η εβδομάδα:

ΙΣΠΑΝΙΑ: ΓΕΩΓΡΑΦΙΑ ΚΑΙ ΙΣΤΟΡΙΑ

2η εβδομάδα:

ΕΛ ΑΝΤΑΛΟΥΣ ΚΑΙ Η ΣΗΜΑΣΙΑ ΤΗΣ ΡΕΚΟΝΚΙΣΤΑ

3η εβδομάδα:

ΚΑΘΟΛΙΚΟΙ ΒΑΣΙΛΕΙΣ – ΟΙ 4 ΕΚΚΑΘΑΡΙΣΕΙΣ ΚΑΙ ΟΙ ΣΕΦΑΡΑΔΙΤΕΣ

4η εβδομάδα:

Η ΚΑΤΑΚΤΗΣΗ ΤΗΣ ΛΑΤΙΝΙΚΗΣ ΑΜΕΡΙΚΗΣ – ΟΙ ΠΛΗΓΕΣ ΤΗΣ ΙΣΠΑΝΙΚΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ

5η εβδομάδα:

Ο ΕΜΦΥΛΙΟΣ ΚΑΙ Η ΝΕΑ ΙΣΠΑΝΙΑ

6η εβδομάδα:

ΕΚΚΛΗΣΙΑ

7η εβδομάδα:

ΒΑΣΚΟΙ ΚΑΙ ΚΑΤΑΛΑΝΟΙ

8η εβδομάδα:

ΤΕΧΝΗ: ΘΕΡΒΑΝΤΕΣ, ΒΕΛΑΣΚΕΘ, ΓΚΟΓΙΑ

9η εβδομάδα:

ΤΕΧΝΗ ΙΙ: ΠΙΚΑΣΟ, ΝΤΑΛΙ, ΜΠΟΥΝΙΟΥΕΛ, ΡΕΒΕΡΤΕ, ΛΟΡΚΑ, ΓΚΑΟΥΝΤΙ, ΑΛΜΟΔΟΒΑΡ

10η εβδομάδα:

ΛΑΤΙΝΙΚΗ ΑΜΕΡΙΚΗ: ΙΣΤΟΡΙΑ Ι – ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΑΤΑΚΤΗΣΗ ΣΤΗΝ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ

11η εβδομάδα:

ΛΑΤΙΝΙΚΗ ΑΜΕΡΙΚΗ ΙΙ: ΜΕΞΙΚΟ ΚΑΙ ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΑΜΕΡΙΚΗ ΣΤΟΝ 20ο ΑΙΩΝΑ

12η εβδομάδα:

ΛΑΤΙΝΙΚΗ ΑΜΕΡΙΚΗ ΙΙΙ – ΛΑΤΙΝΙΚΗ ΑΜΕΡΙΚΗ ΣΤΟΝ 20ο ΑΙΩΝΑ

13η εβδομάδα

ΛΑΤΙΝΙΚΟΑΜΕΡΙΚΑΝΙΚΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ: ΦΑΝΤΑΣΤΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ ΚΑΙ ΤΑΓΚΟ

Συνιστώμενη βιβλιογραφία προς μελέτη:
  • Paul Preston: Comrades (Harper Collins)
  • Άντονι Μπίβορ: Ο Ισπανικός Εμφύλιος Πόλεμος (Γκοβόστης)
Διδακτικές και μαθησιακές μέθοδοι:

Δραστηριότητα

Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου

Διαλέξεις

26

 

 

 

 

Εξετάσεις

2

 

 

Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας

22

 

 

 

 

 

 

Σύνολο Μαθήματος

50

Χρηση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνίας:

Χρήση ΤΠΕ στις παραδόσεις

Μέθοδοι αξιολόγησης/βαθμολόγησης:

Γραπτές ή/και προφορικές εξετάσεις, απαλλακτική εργασία


Επιστροφή
35-years
<< <
Νοέμβριος 2024
> >>
Δε Τρ Τε Πε Πα Σα Κυ
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Ανάγνωση ΚειμένουΑνάγνωση Κειμένου Αναγνωσιμότητα ΚειμένουΑναγνωσιμότητα Κειμένου Αντίθεση ΧρωμάτωνΑντίθεση Χρωμάτων
Επιλογές Προσβασιμότητας