Το μάθημα εστιάζει στη στενή σχέση μεταξύ γλώσσας και κοινωνίας εμβαθύνοντας σε ζητήματα όπως η γλωσσική ποικιλία σε όλες της τις εκφάνσεις (διάλεκτοι και επίπεδα λόγου), η γλώσσα ως ταυτότητα κοινωνικών ομάδων, οι αντιγλώσσες, οι στάσεις των ομιλητών απέναντι στη γλώσσα τους αλλά και της κοινωνίας απέναντι σε μειονοτικές γλώσσες, η επαφή μεταξύ γλωσσών, η θνησιγλωσσία και η αναβίωση μιας γλώσσας, τα δικαιώματα των γλωσσικών κοινοτήτων, οι γλωσσικές πολιτικές και ο ρόλος τους στο μέλλον των γλωσσών κ.ά. Παράλληλα, εξετάζονται θεωρητικές προσεγγίσεις από τον ευρύτερο ερευνητικό χώρο της κοινωνιογλωσσολογίας όπως των Halliday, Trudgill, Calvet, Edwards, Skutnabb-Kangas κ.ά. Τέλος, δίνεται ιδιαίτερη έμφαση στη σπουδαιότητα της έρευνας πεδίου και μελετώνται μέθοδοι και τρόποι ανάλυσης των δεδομένων της.
Με την επιτυχή ολοκλήρωση των σπουδών στο μάθημα ο/η φοιτητής/τρια θα είναι σε θέση να:
1η εβδομάδα: Εισαγωγή στην κοινωνιογλωσσολογία και παρουσίαση οδηγιών εργασίας
2η εβδομάδα: Κοινωνικά φαινόμενα και γλώσσα
3η εβδομάδα: Ο έμφυλος λόγος και η σημασία του
4η εβδομάδα: Τα συνθήματα στους τοίχους και ο ρόλος τους
5η εβδομάδα: Διαστάσεις της γλωσσικής ποικιλίας γενικά
6η εβδομάδα: Γεωγραφικές και κοινωνικές διάλεκτοι
7η εβδομάδα: Οι συνθηματικές γλώσσες και ο ρόλος τους
8η εβδομάδα: Κοινωνική διγλωσσία και πολυγλωσσία
9η εβδομάδα: Απειλούμενες με εξαφάνιση γλώσσες
10η εβδομάδα: Κριτική των διεθνών κειμένων για τις απειλούμενες με εξαφάνιση γλώσσες
11η εβδομάδα: Εθνικές πολιτικές για τις απειλούμενες με εξαφάνιση γλώσσες
12η εβδομάδα: Ανακεφαλαίωση και παρουσιάσεις εργασιών
13η εβδομάδα: Παρουσιάσεις εργασιών
Calvet, L. J. (1994). L'argot. Que sais-je? Paris: Presses Universitaires de France.
Chambers, J.K. & Trudgill, P. (1974/1983). Διαλεκτολογία. (μτφρ, Σ. Λαμπροπούλου). Αθήνα: Πατάκης.
Crystal, D. (2003). Language death. Cambridge: Cambridge University Press.
Edwards, J. (2009). Language and Identity. An Introduction. Cambridge: Cambridge University Press.
Halliday, M. A.K, McIntosh A. & Strevens P. (1964) The Linguistic Sciences and Language Teaching. London: Longmans.
Halliday, M. A.K. (1978) Language as Social Semiotic. London: Edward Arnold.
Holmes, J., (2016). Εισαγωγή στην Κοινωνιογλωσσολογία (μτφρ, Σ. Λαμπροπούλου). Αθήνα: Πατάκης.
Hudson, R.A. (1980). Sociolingiuistics. Cambridge: Cambridge University Press.
Skutnabb-Kangas, T. (1997). Γλωσσική φθορά, γλωσσικός θάνατος, γλωσσική δολοφονία - διαφορετικά γεγονότα ή διαφορετικές ιδεολογίες; Α.-Φ. Χριστίδης (επιμ.) «Ισχυρές» και «ασθενείς» γλώσσες στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Όψεις του γλωσσικού ηγεμονισμού. Θεσσαλονίκη: Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας. 74-90.
Trudgill, P. (1974/1983). Sociolinguistics: An Introduction to Language and Society. London: Penguin.
Κοντοσόπουλος, Ν., Γ. (2000). Διάλεκτοι και ιδιώματα της νέας ελληνικής. Αθήνα: Εκδόσεις Γρηγόρη.
Τσίγκου Μ. & Λίβας Σ. (2019). Η προστασία των γλωσσικών μειονοτήτων στην Ευρώπη: υποσχέσεις και αντιφάσεις. Αθήνα: Εκδόσεις Παπαζήση
Τσίγκου Μ. (2020) Γλωσσική ποικιλία: ορισμός και διαστάσεις. Αθήνα: Δίαυλος.
Διαλέξεις, μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας.
Χρήση ΤΠΕ στη Διδασκαλία και στην επικοινωνία με τους φοιτητές.
Οι φοιτητές/φοιτήτριες αξιολογούνται στα ακόλουθα:
Υπάρχουν ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές στο open e-class (τα κριτήρια δίνονται μαζί με τα θέματα των εργασιών).
Πλατεία Χρ. Τσιριγώτη
Κτ. «Γαληνός» (1ος Όροφος)
49132 Κέρκυρα
Τηλ.: 26610 87224
Email: pms-polico@ionio.gr